Ravintola-asiakkaan ABC ja D

Harmaa, on ammattilaisten sana lonkerolle niin kuin on myös savivesi tai betoni. Vaikka olenkin Harmaa mies en varsinainen lonkeron suurkuluttaja tai fani ole, mutta olen työskennellyt ravintola-alan parissa ja nyt seurasin suurta empatiaa kokien kuinka tämä viheliäinen virus onnistui saamaan valtionjohtomme pauloihinsa mitä tuli ravintolatoiminnan rajoittamisiin. Tuntuu jotenkin siltä, että hallituksemme sai samat laput silmilleen kuin edesmenneellä ravikenttien supertähdellä Vieskerillä oli. Onneksi monet tästä selvisivät kuin ihmeen kaupalla, sillä tykkään myös itse käyttää kyseisiä palveluja ja tiedän niiden olevan mm. työpaikka kymmenille ja kymmenille tuhansille. Nyt olisikin aika miettiä kuinka omaa käytöstään voisi mahdollisesti parantaa tai muuttaa, jotta ravintolakulttuuri elpyisi mahdollisimman nopeasti.

Muistutus nro 1. Tulee muistaa, että ravintoloissa, hotelleissa, tapahtumissa yms. työskentelevät ovat ihan oikeita ihmisiä, jotka ovat päättäneet kaikkien tuhansien alojen joukosta valita juuri sen. Toisille se on leipätyö, toisille toinen työ ja jotkut tekevät sitä harrastepohjalta tai vaikka opintojen ohessa. Joka tapauksessa he ovat siellä, jotta meillä olisi mahdollisuus käydä viihtymässä turvallisessa ja siistissä ympäristössä. Olen valitettavan tietoinen siitä, mitä kaikkea ravintolatyöntekijät saavat asiakkailta osakseen ilman seitinohuttakaan syytä tai mahdollisuutta vaikuttaa noihin syihin. Milloin olut on liian kallista, alueen ravintolatarjonta surkeaa tai jopa paikkakunnan ilmasto ja sen päivän sää on laadukas kuin Lada Samara. Kaikki ei oikeasti ole heidän vika, joten ymmärrä että he ovat siellä parantamassa, eivät vaikeuttamassa iltaasi. 

Muistutus nro 2. Kun saavut kuninkaallisen lailla ravitsemusliikkeeseen tietoisena siitä, että mahdollistat heidän litteän palkkapussinsa saannin, ei silti tarvitse kohdella heitä kuin koiria. Huutelu, kortin heiluttelu, sormien napsuttelu tai viheltely eivät ole parhaita mahdollisia tapoja saada vauhtia sen hetkisten viinanhimojesi tyydyttämiseen. He ovat siellä juurikin sinua varten ja tietävät sen kyllä, joten valta-asemaasi ei ole syytä korostaa valokynän tavoin. Tervehtiminen ja hymyily ovat oivallisia keinoja ilmoittaa tarjoilijalle, että olisit iloinen jos saisit jonkun virvokkeen rahaa vastaan.

Muistutus nro 3. Tilaamisen kestämätön vaikeus. Tässä yhtä monta konnankoukkua kuin Hugh Hefnerillä on ollut partnereita, joten ymmärrän ettei kaikkea voi omaksua kerralla, mutta yksikin on hyvä. Ei kannata loukkaantua, jos tarjoilija ei muista mitä juot aina tai viime kerralla, sillä toivon mukaan hänellä on muitakin asiakkaita. Voit pitää kanta-asiakkaan mittarina sitä, että saat lempijuomasi ennen kuin suustasi ehtii tulla kissaa tai muutakaan nisäkästä. Sellaisesta palvelusta kannattaa maksaakin. Myöskin ennakkoon tilauksen päättäminen varsinkin kiireisessä ravintolassa on kohteliasta. Ja mikäli juot sitä "yhden tuttusi keksimää" drinkkiä, jonka nimi on jotain "Raivoapinan" ja "Kolhoosiketun kulauksen" väliltä, opettele mielellään resepti, ei ne kaikki baaritekijät tunne kaveriasi tai "hänen keksimää juomaa". 

Muistutus nro 4. Sinun ei tarvitse opettaa/ohjeistaa työntekijöitä, sillä olet heidän työpaikallaan. Kun olet saanut oman vuorosi, sinun ei tarvitse mainita, että vieressä oleva kaverisi tilaa seuraavaksi. Hänenkin vuoronsa tulee varmasti kuin veroposti, eikä häntä jätetä tahallaan huomioimatta. En ole ainakaan onneksi itse törmännyt siihen, että ravintolatyöntekijä olisi tullut omalle työpaikalleni kertomaan kuinka tehdä työni tai tullut muuten vain huutelemaan.

Muistutus nro 5. Hinnat ovat hintoja, niin kuin kaupassakin, eikä vain suuntaa antavia numeroita. Paljon kuulee näitä "Laita vaan reilusti viinaa." tai "Älä laita jäitä niin mahtuu enemmän viinaa." lausahduksia, joita jään aina miettimään. Eikö kaupassakin osteta maitoa ja makseta se hinta mikä pyydetään, eikä aleta tinkaamaan hinnoista tai tuotteen hinnan sisältävästä määrästä. Nykylaki vielä mahdollistaa  sen, että voit tilata ihan niin paljon kuin haluat kunhan lompakosta tai kortilta löytyy sen verran pitoa.

Muistutus nro 6. Ole ystävällinen, hauska ja ennen kaikkea oma itsesi. Nämä syöttäjät ja juottajat näkevät todella paljon ihmisiä ja kaikki ovat heille samalla viivalla. Jos sinulta löytyy ystävällinen sana tai vaikka hyvä letkautus niin he vastaavat varmasti hymyllä. Kannattaa kuitenkin välttää esim. "En tarvi kuittia ku ei mee verotukseen." tai "Hampurilainen munalla ja maito rahalla." -tyyppisiä heittoja. Nuo ovat kuluneita kuin Helsingin Jokerien pukuhuoneen saranat.

Muistutus nro 7. Käy ravintoloissa. Jos sinulla on mahdollisuus käyttää palveluja, tee se sillä matkailu- ja ravintola-ala on suuressa kriisissä ja muutosta siihen ei tule kuin näyttämällä, että ala on tärkeä. Jokainen rafladuunari on kiitollinen ihmisille, jotka palveluita käyttävät. Käyminen ravintoloissa paikanpäällä on myös taloudellisesti ravintolalle parempi kuin esim. lähettipalvelun kautta tilattu ruoka. Nämä palvelut vievät entisestään pienestä katteestavielä 20-30% siivun, joten pian ei ravintoloitsijalla jää käteen kuin se kuuluisa luu. 

Muistutus myös ravintolatyöntekijöille. Ei ole kenenkään edun mukaista ns. opettaa asiakkaita. Ohjeistaminen, vinkkien anto yms. on oikeinkin tervetullutta, mutta kieltäytyminen esim. jonkun juoman lantraamisesta sen laadun takia, ei ole oikea ratkaisu. Toki voit ehdottaa, että oletko maistanut kyseistä juomaa eri tavalla tai syönyt lihaa eri kypsyysasteella uusien kokemuksien saamiseksi. Olen törmännyt siihen, että ostavaa asiakasta on jopa nöyryytetty juoma- tai ruokavalinnan takia. Kaikilla meillä on mielipiteidemme lisäksi myös omat mieltymykset. Toinen tykkää pukeutua löysiin housuihin ja toinen tykkää piikkilangasta genitaaleissa. Antakaa niiden tykätä. Nyt kaikki ravintoloihin nauttimaan. 

Terveisin Harmaa mies

Lukijoiden suosikit

Suomen juhlapyhät: Pääsiäinen

Pilkkijä - uuden ajan sankari

Lisääntymisen paine